Isnin, 9 Jun 2014

KURSUS PENGAKTIFAN OTAK TENGAH

Teks : Zuriati Zubir
Foto : Carian Google


Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wmt.

Hari Sabtu yang lepas, pada 7hb Jun 2014 saya telah menghantar anakanda saya Nur Khadeejah Soleha ke Kursus Pengaktifan Otak Tengah. Kursus bermula seawal jam 9.00 pagi dan berakhir pada jam 5.00 petang.

Sesi kursus bermula dengan suasana yang agak terganggu. Sebenarnya emosi saya yang agak terganggu dek kerenah anakanda saya di permulaan kursus. Soleha tidak mahu melepaskan saya. Dia menangis tersesak-esak apabila saya mahu meninggalkannya di situ. Alhamdulillah, dengan bantuan dan kesabaran fasilitator, Dr Rahayu Yusuf dan Puan Magdalina Selamat, situasi berjaya dikawal. Soleha akhirnya akur, tinggal dan meneruskan kursus. 

Apa perlunya otak tengah diaktifkan ? Apa fungsi otak tengah dan apa dia otak tengah ? Pasti ramai yang belum mengetahui berkenaan peri pentingnya peranan otak tengah ini kepada seorang insan. Saya tidak akan membincangkan secara detail berkenaan anatomi otak, dan terma-terma bahagian otak dalam bahasa saintifiknya. Saya cuma akan memberikan sedikit sebanyak pengetahuan yang saya ada berkenaan dengan otak tengah ini, selebihnya anda boleh dapatinya dari carian di internet, atau boleh berhubung sendiri dengan Dr Genius Club, Puan Rahayu Yusuf melalui Puan Magdalina Selamat di blognya di sini.

Umum telah mengetahui bahawa otak terdiri daripada otak kiri dan kanan dan fungsi-fungsinya seperti diagram di bawah (bagi yang otak kanannya lebih dominan, diagram di bawah ini akan lebih mudah difahami :) :


atau bagi anda yang fungsi otak kirinya adalah dominan, mungkin diagram seperti di bawah ini lebih mudah difahami :




Apa pula peranan otak tengah ? Otak tengah merupakan jambatan penghubung bagi fungsi otak kiri dan kanan. Otak tengah berfungsi menyeimbangkan tugas-tugas yang dijalankan oleh otak kiri dan otak kanan. Mengaktifkan otak tengah akan memungkinkan otak kiri dan otak kanan berfungsi secara maksimum. Ketika otak tengah diaktifkan, seseorang itu akan memiliki laluan yang mudah kepada otak kiri dan otak kanannya. Keadaan ini akan memudahkan seseorang itu belajar, membaca dan menghafal dengan lebih cepat dan effisien. Selain daripada itu fokus seseorang akan menjadi lebih baik, lebih tenang dan perasaan lebih positif. Kesan-kesan yang baik dari pengaktifan otak tengah ini akan memungkinkan terbentuknya insan yang cemerlang kerana jiwa, perasaan dan perilakunya sentiasa positif, berfikiran seimbang selain kreatif dan genius. Jika dilihat dari sudut keagamaan, insan yang seimbang fikirannya, peranan otak kiri, kanan dan tengahnya akan membentuk insan yang khusyuk (fokus) dalam setiap apa yang dilakukannya terutama sekali di dalam solatnya. 

Solat yang dilakukan dengan betul, sempurna rukun-rukun, syarat-syarat dan sunatnya dan dalam keadaan yang penuh khusyuk, tenang dan tawaduk akan menjana insan yang bukan sahaja seimbang, genius, mantap fizikal dan rohani malah sempurna akhlak, sahsiah dan kehidupannya.


Otak tengah pada hakikatnya telah aktif semenjak seseorang lahir ke dunia. Otak tengah ini akan terus aktif dan terbuka dari lahir sehingga seseorang kanak-kanak itu berusia sekitar 5 tahun. Otak tengah akan mula tidur atau tidak aktif apabila seseorang kanak-kanak mencapai usia 6 tahun ke atas. 

Disebabkan keadaan inilah maka otak tengah ini perlu dibangunkan apabila anak-anak mencapai usia 6 tahun ke atas. Suatu yang menarik untuk diketahui iaitu gelombang otak yang sentiasa dipancarkan oleh anak-anak yang masih belum tidur fungsi otak tengahnya ini ialah gelombang yang rendah iaitu gelombang Alfa seperti dalam diagram di bawah :

 

Itulah jawapan kepada mengapa ibubapa sering kalah dan tunduk kepada kemahuan anak-anak kecil ini apabila mereka melancarkan kempen untuk mendapatkan sesuatu. Ibubapa pada ketika sedar akan sentiasa berada di dalam gelombang Beta atau gelombang stress yakni pada frekuensi yang lebih tinggi dari frekuensi yang dipancarkan oleh anak-anak kecil ini. Frekuensi yang tinggi akan sentiasa kalah atau tunduk kepada frekuensi yang lebih rendah. Anda pasti terperangkap di dalam situasi membeli barangan atau makanan untuk si kecil ini yang anda tidak mahu belikan pada asalnya, tetapi 'terbeli' juga pada akhirnya. Benar bukan ? Oleh itu, pastikan anda sentiasa di dalam keadaan tenang atau cuba bertenang dahulu sebelum memberikan apa-apa tindak balas kepada gesaan dan ancaman minda dari anak-anak anda. Rendahkan frekuensi gelombang otak anda atau samakan frekuensi otak anda dengan frekuensi otak anak-anak anda.



Mari uji anda adalah dominan otak kiri atau kanan. Cuba anda sebutkan warna yang dipaparkan di dalam diagram di bawah.





Jika anda dominan otak kiri, anda akan membaca menurut ejaan warna sebaliknya jika anda dominan otak kanan, anda akan menyebut warna pada ejaan perkataan yang dipaparkan. Menarik bukan ?

Tujuan mengaktifkan otak tengah ini bukanlah untuk melahirkan tukang ramal atau ahli magis yang boleh membaca dan mewarna dengan tepat walau dalam keadaan mata fizikalnya ditutup. Pengaktifan otak tengah ini lebih kepada melahirkan insan yang dapat menyeimbangkan peranan kedua-dua otak kiri dan kanannya, lebih fokus, lebih khusyuk dan sentiasa tenang.

Seseorang yang menggunakan hanya 5% sahaja daripada kemampuan otak mereka sudah dianggap dan dikategorikan sebagai genius. Bagaimana pula bagi yang menggunakan sepenuhnya kemampuan otak kiri, kanan dan otak tengahnya ? Subhanallah. Anda boleh fikirkan sendiri kesannya.

Kesimpulannya, saya amat sarankan anda semua untuk menghantar anak-anak anda ke Kursus Pengaktifan Otak Tengah ini kerana siapa tahu, permata hati anda itu sebenarnya memiliki satu kemampuan yang di luar jangkaan akal anda setelah diaktifkan otak tengahnya. Bayangkan potensi diri mereka apabila mereka membesar dengan penuh keseimbangan fizikal dan mental, bukan sahaja mereka bakal cemerlang di dunia malah cemerlang juga di akhirat. InshaAllah.

"Erti hidup pada memberi"

Salam penuh ketenangan, ceria dan positif.
 



3 ulasan:

  1. Subhanalllah...pn sgt mencintai ilmu dan dapat mengingati perkongsian kita hr itu....Tq Allah temukan kita...semoga kita dapat menjaga amanah Allah ini dgn saksama seimbang dunia n akhirat...tqvmmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Terima kasih saya buat puan di atas perkongsian ilmu hari itu. Syukur pada Allah SWT kerana telah mendorong hati saya dan suami untuk menghantar anak kami ke kursus tersebut. InshaAllah, semoga Allah SWT membantu kita menjaga dan mendidik amanah Nya ini dengan baik. Aminn.

      Padam
  2. TataniumSalsa Picante De Chile Habanero, 4 fl oz - Titanium
    Jun titanium spork 19, 2012 titanium pan · 3 ford edge titanium reviews titanium astroneer · $2.49 · guy tang titanium toner In stock

    BalasPadam