Khamis, 3 Julai 2014

ADA APA DENGAN KURMA

Teks : Zuriati Zubir
Foto : Carian Google
Sumber : Majalah Kesihatan

Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wmt.

Hari ini kita akan membicarakan tentang kurma. Kurma memang sinonim dengan bulan Ramadhan. Sudah menjadi amalan turun-temurun bagi umat Islam di Malaysia, bahkan seluruh dunia untuk menjamah kurma dahulu ketika berbuka puasa sebelum menjamah makanan lain.  Amalan ini juga merupakan sunnah Nabi saw yang wajar kita teruskan.


Seingat saya, sewaktu saya kecil, dalam tahun 1980 an, kurma yang saya lihat ketika itu dibeli secara timbang, tidak berbungkus cantik seperti sekarang. Buah kurma dahulu agak melekit dan adakalanya berair. Alhamdulillah, kini buah kurma yang menjadi hidangan wajib ketika berbuka boleh juga ditemui masih melekat ditangkainya. 

Ada apa dengan kurma ?

1. Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?
2. Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?
3. Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?
4. Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sihat daripada kaviar?
5. Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?
6. Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?
7. Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?
8. Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?
9. Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?
10. Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?
11. Tahukah anda bahawa menurut kajian, kaum Arab Badwi, yang makan kurma secara teratur, mempunyai kadar kanser dan serangan jantung yang sangat rendah ?
12. Tahukah anda buah kurma kaya serat yang mencegah penyerapan kolesterol LDL dalam usus. Kandungan serat kurma juga membantu melindungi selaput lendir usus dan menyekat bahan kimia yang menyebabkan kanser usus besar.
13. Tahukah anda, sebagai makanan laksatif (laxative food), kurma bermanfaat melancarkan buang air besar dan mencegah sembelit ?
14. Tahukah anda kurma mengandung antioksidan yang dikenal sebagai tanin. Tanin diketahui bersifat anti infeksi, anti-inflamasi dan anti-hemoragik ?
15. Tahukah anda kurma adalah sumber vitamin A, yang dikenal memiliki sifat antioksidan dan sangat penting untuk kesihatan mata. Vitamin A juga diperlukan oleh kulit agar ianya tetap sihat. Pengambilan buah-buahan yang semulajadi kaya dengan vitamin A  diketahui membantu melindungi dari kanser paru-paru dan rongga mulut.
16. Tahukah anda kurma merupakan sumber zat besi yang sangat baik ? Besi adalah komponen dari hemoglobin di dalam sel darah merah.
17. Tahukah anda kalium dalam kurma adalah komponen penting dari sel dan cairan tubuh yang membantu mengendalikan denyut jantung dan tekanan darah, sehingga memberikan perlindungan terhadap penyakit jantung dan strok ?
18. Tahukah anda kurma kaya dengan vitamin K dan vitamin B-kompleks, iaitu  (vitamin B-6), niasin, asid pantotenat dan riboflavin ? Vitamin ini membantu tubuh dalam metabolisme karbohidrat, protin dan lemak. Vitamin K sangat penting dalam pembekuan darah  dan metabolisme tulang.

Sebenarnya ada banyak lagi khasiat-khasiat dan kebaikan yang boleh kita perolehi dari memakan kurma. Tidak ada satu pun ciptaan Illahi yang tidak bermanfaat buat kita. Betapa kasihnya Allah SWT kepada kita, hatta sebiji buah kurma pun mendatangkan pelbagai kebaikan dan manfaat buat kita.

 " Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"
- surah ar Rahman

Semoga bermanfaat.

"Erti hidup pada memberi".

Salam penuh keindahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan