Khamis, 22 Mei 2014

Bisnes Kuih Raya

Teks : Zuriati binti Zubir
Foto : Koleksi sendiri

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wmt.

Menghitung detik kedatangan bulan Ramadhan yang hanya tinggal 38 hari sahaja lagi. Pada ketika inilah peniaga-peniaga sedang bersiap-sedia dan telah siap siaga dengan stok barangan masing-masing. Stok barangan berupa pakaian raya seperti baju kurung tradisional, baju kurung moden, jubah, dress, baju melayu lelaki baik untuk dewasa mahupun kanak-kanak, kain tudung yang beraneka fesyen dan jenis, aksesori yang pelbagai baik untuk wanita mahupun lelaki, kelengkapan dan perhiasan rumah, makanan dan minuman samada untuk juadah berbuka atau makanan kering, basah mahupun sejuk beku, kuih-muih untuk dihidangkan pada Hari Raya mahupun dimakan sebelum Hari Raya. 

Begitu juga saya. Tidak mahu ketinggalan bersama kafilah-kafilah peniaga ini dan tentunya berlumba-lumba melaksanakan antara sunnah Nabi SAW iaitu berniaga. Ramadhan kali ini saya memilih untuk berniaga kuih raya. Stok telah tersedia sejak awal lagi bagi memastikan tiada hati yang terkilan dan tiada perasaan yang kecewa. 


InshaAllah, kuih-muih yang bakal berada di atas meja pelanggan yang saya kasihi sekalian dan bakal dijamu kepada para tamu ini BERKUALITI PREMIUM dan 100% BUATAN MUSLIM dan paling penting kuih-muih ini semuanya SEDAP belaka. Saya sudah menjamah kesemua kuih-muih ini dan ikhlas dari hati, ianya berbaloi untuk dimiliki

Selain dari bentuk dan warna-warna kuih yang menarik dan menggamit rasa, kuih-kuih ini dipersembahkan di dalam bekas yang lutsinar, telus pandang, tiada yang tersembunyi. Ianya diletakkan tarikh luput agar hilang rasa gelisah di hati para pelanggan yang dikasihi. InshaAllah, mudah untuk memantau kuih-muih ini agar tidak terhidang kuih- muih yang telah tamat tempoh untuk dimakan.



Jemputlah menjamu mata dengan kuih-muih raya ini, jika ada yang berkenan di hati atau sudah terasa keenakannya di tekak dan hingga terbawa-bawa pula ke dalam mimpi, hubungi saya tanpa segan-silu. Saya sedia membantu. Samada kita berjemaah dalam satu kafilah berniaga kuih raya, atau tuan-tuan dan cik puan juga boleh dapatkannya untuk dinikmati segera.

Untuk makluman semua, kuih-muih raya ini dijual beserta dengan pahala sedekah yang infiniti. Kerana setiap RM2.00 dari jualan  sebekas kuih-muih ini akan didermakan kepada tabung Persatuan Pemulihan Orang Kurang Upaya Pahang. Mari kita ceriakan suasana Hari Raya dengan rasa penuh kegembiraan dan kesyukuran di hati kerana mengetahui setiap kuih raya yang dibeli ada selitan pahala disampingnya. Ada insan lain yang turut tumpang ceria dek kemurahan hati kita. Selamat menjamu mata.

"Erti hidup pada memberi"

Salam selemak dan seenak kuih raya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan