Jumaat, 8 Ogos 2014

NASI DAGING & PERIUK AJAIB SAYA

Teks : Zuriati Zubir
Foto : koleksi Sendiri

Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wmt.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, mohon maaf atas keterlanjuran kata dan bicara di halaman Diari Online Suri ini. Agak lama saya menyepi. Kesuntukan masa dan idea. Di dalam minda, ada banyak perkara yang ingin dikongsikan, alhamdulillah, hari ini Allah SWT beri kesempatan masa buat saya untuk berkongsi cerita dengan pembaca budiman. 

Semasa cuti hari raya yang agak panjang baru-baru ini saya berkesempatan untuk memasak Nasi Daging yang agak lama saya ingin buat tetapi ada sahaja halangannya. Alhamdulillah, kali ini saya berjaya memasak dan menikmati Nasi Daging ini. Saya mengambil masa tidak sampai pun 1 jam untuk memasak Nasi Daging ini. Oh, kerana saya menggunakan periuk ajaib tekanan tinggi saya. Jimat masa dan kurang rasa penat. Baik, saya akan ajarkan cara-caranya. Sebelum tu, salin resepinya dulu ya.







NASI DAGING

bahan-bahan : untuk makan 4 orang.

bahan A :

3 pot kecil beras Basmathi (direndam 3 jam). Saya guna beras biasa, boleh juga ya.
250 g daging batang pinang dihiris nipis atau dipotong kiub. (Kalau guna periuk ajaib saya, boleh guna mana-mana bahagian daging, hatta urat daging dan lemak. Potong, dan campak sahaja ke dalam periuk ini, pasti empuk dan boleh dimakan.)
2 sudu makan serbuk rempah kurma (dibancuh dengan sedikit air)
2 helai daun pandan
80 ml susu cair
1 sudu makan puri tomato ( boleh juga guna sos tomato)
2 helai daun limau purut
garam secukupnya
1 sudu kecil gula
1 sudu besar minyak sapi atau boleh juga menggunakan mentega.

bahan B :
 
5 biji bawang merah (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1/2 inci halia (dikisar)
1 sudu kecil jintan manis
rempah 4 sekawan (kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang)
1 batang serai (diketuk)

Cara-cara :
 
1.  Panaskan minyak sapi atau mentega di dalam periuk ajaib. Sila guna setting Stir & Fry. Tekan butang Stir & Fry kemudian tekan butang ON.
2.  Tumiskan bahan-bahan B hingga wangi.
3.  Masukkan pes kurma dan puri tomato. Tumis lagi hingga garing dan pecah minyak.
4.  Kemudian masukkan daging, daun pandan, garam dan gula. Kacau rata-rata.
5.  Masukkan air secukupnya agak-agak tenggelam semua daging iaitu airnya berada di atas paras daging. 

6. Tekan butang OFF. Tukar setting kepada High Pressure. Tetapkan masa selama 30 minit. Tekan butang ON. Tetapkan tombol pada tudung penutup periuk ke kedudukan Pressure. Sila rujuk foto di bawah.



7. Setelah cukup 30 minit, periuk akan mengeluarkan bunyi penggera menandakan makanan telah masak. Pusing tombol pada penutup periuk dari Pressure kepada Steam dan biarkan wapnya keluar. Pastikan semua wap telah habis keluar. Buka tudung periuk.
8. Keluarkan daging tadi. Biarkan air daging di dalam periuk. Masukkan beras. Masukkan susu cair dan daun limau purut. Kacau dengan senduk hingga rata dan sebati. Pastikan aras air melebihi satu setengah ruas jari dari aras beras bagi beras basmati dan satu setengah ke satu ruas jari dari paras beras bagi beras biasa.
9.  Tutup periuk. Pusing tombol pada penutup periuk ke kedudukan Pressure. Tekan butang High Pressure dan tetapkan masa selama 15 minit. Tekan butang ON. 
10. Setelah nasi masak, buka tutup periuk dan biarkan periuk di dalam fungsi Warm supaya nasi anda sentiasa dalam keadaan panas.
11.  Taburkan bawang goreng dan sedikit hirisan daun ketumbar pada nasi dan hidangkan bersama air asam serta lauk berkuah jika suka.


Bahan Air Asam

bahan-bahan : 4 orang makan
2 biji bawang merah (dihiris)
1/2 labu bawang besar (dihiris)
1 biji tomato (dihiris dadu)
8-10 biji cili padi (dihiris)
2 biji cili merah (dihiris)
1 cawan air asam jawa (-/+)
sedikit serbuk belacan atau belacan bakar
sedikit garam, gula dan jus limau nipis/kasturi

Cara-cara :
Satukan semua bahan dan kacau sebati.
Hidangkan bersama nasi daging
.

Nasi daging siap untuk dimakan dalam masa kurang dari sejam. Alhamdulillah, sejak saya menggunakan periuk ajaib saya ni, saya dapat jimatkan banyak masa. Tips : sediakan bahan-bahan untuk memasak pada sebelah malam atau pagi selepas subuh. Anda akan dapat jimat lebih banyak masa memasak terutama untuk makan malam. Bagi yang bekerja, setelah pulang pada petang hari, boleh terus memasak. Kurang dari satu jam, anda dan keluarga boleh menikmati hidangan makan malam yang enak, lazat, berkhasiat dan dimasak seperti  seorang chef yang hebat. 

Kalau anda berminat dengan periuk ni, boleh hubungi saya ya. SMS atau whatsapp saya : 019-936 7898, boleh juga email : zuriatizubir@gmail.com


 

Skim bayaran secara ansuran tanpa faedah ada disediakan. InshaAllah, saya akan kongsikan lagi resepi lain yang boleh kita masak secara cepat dan menjimatkan masa di samping kita dapat menjaga kesihatan kerana penggunaan minyak untuk menumis dan memasak yang amat sedikit. 

Salam hidup penuh keceriaan.

"Erti hidup pada memberi".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan