Isnin, 20 Oktober 2014

SEPETANG DI PUSAT AKUATIK

Teks : Zuriati Zubir
Foto : Koleksi sendiri


Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wmt.

Alhamdulillah, hari Ahad lepas saya diberi kesempatan masa oleh Allah SWT untuk membawa anak-anak saya beriadah di Pusat Akuatik, Wisma Belia, Kuantan, Pahang. 


Banyak perubahan telah dilakukan di Pusat Akuatik ini. Dahulunya ia dikenali sebagai Kolam Renang MPK. Setelah Sukan Malaysia (SUKMA) pada tahun 2006 di mana Kuantan dipilih sebagai tuan rumah, renovasi besar-besaran dijalankan ke atas Kolam Renang MPK ini yang akhirnya membawa kepada nama Pusat Akuatik Kuantan.

Pusat Akuatik ini dibahagikan kepada dua bahagian di mana bahagian kolam untuk kanak-kanak dan tempat latihan renang untuk kanak-kanak dan orang dewasa diletakkan di bahagian terbuka tanpa atap. Bahagian kolam dengan kedalaman 18 kaki untuk terjunan dan kolam renang berlorong untuk digunakan semasa pertandingan di bahagian beratap.


Yuran masuk ialah RM5.00 bagi seorang dewasa (mandi atau tidak mandi tetap dikenakan bayaran) dan RM3.00 bagi seorang kanak-kanak.

Sebenarnya Pusat Akuatik atau Kolam Renang MPK ini bukanlah tempat yang asing bagi saya. Dahulu, kira-kira 9 tahun lepas, di sinilah saya dan suami menunggu arwah anak saya selama sejam lebih pada setiap sesi latihan berenang, 2 kali seminggu, setiap minggu. Alhamdulillah, berkat kesabaran dan dedikasi gurunya, Cikgu Alias, arwah Faris akhirnya pandai dan mahir berenang. Pada ketika itu usianya baru 7 tahun. Di platform tinggi seperti yang kelihatan di dalam gambar di atas, arwah anak saya akan melakukan terjunan di kedalaman kolam 18 kaki pada setiap sesi latihan renangnya. Setiap kali arwah melakukan terjunannya, setiap kali itu jugalah lutut saya akan menggigil dan dada saya terasa sesak sehinggalah arwah timbul semula di permukaan kolam!

Semuanya kini tinggal kenangan. Apapun, saya bersyukur kerana masih diberi peluang dan kesempatan oleh Yang Maha Esa untuk menikmati semula saat-saat indah ini bersama anak-anak dan suami walau tanpa arwah Faris di sisi.

Pembaca yang budiman, ruang dan kesempatan waktu yang kita miliki sesungguhnya bukan milik kita. Ianya milik Yang Memiliki Masa. Segala perasaan, yang sedih, gembira dan semuanya juga adalah dari Nya. Kita tidak pernah memiliki apapun, hanya diberi pinjam oleh Illahi. Hargailah apa jua pinjaman dari Nya dan sentiasa bersyukur dengan apa jua yang diberikan Nya.

Salam ceria.

"Erti hidup pada memberi"


1 ulasan:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam