Jumaat, 20 Jun 2014

KEAJAIBAN TUBUH MANUSIA.SUBHANALLAH !

Teks : Zuriati Zubir
Foto : Carian Google
Sumber : Buku Pintar karangan H.M Iwan Gayo Sort



Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wmt.

Fakta-fakta menarik mengenai tubuh manusia yang wajar kita renungkan. Besar sungguh keajaiban yang diciptakan Allah SWT terhadap diri kita. Sungguh, "Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan ?" surah Ar-Rahman



1. Manusia kehilangan 45 hingga 60 helai rambut setiap hari, tetapi kerana manusia memiliki 125,000 helai rambut baru setiap hari, maka sebagai manusia kita tidak menyedari hal tersebut.

 

2. Otak manusia mempunyai 10 million sel saraf, yang mempunyai kemampuan merakam lebih dari 86 juta bit  (lebih kurang 11juta huruf) / sehari atau jika dihitung memori manusia selama hidupnya mencapai 100 trillion bit  (sekitar 12.5 trillion huruf) Menakjubkan!

3. Sel darah merah di dalam tubuh manusia yang mempunyai masa hidup sekitar 4 bulan menempuh perjalanan sekitar 1,600 km di dalam tubuh kita sepanjang hayat kita.

4. Rangkaian saraf otak manusia yang kini baru sebahagian dipetakan oleh ahli kaji saraf, mempunyai daya kompleks 1,400 kali lebih kompleks jika dibandingkan dengan rangkaian telefon saat ini.

5. Setiap inci persegi tubuh manusia dihuni rata-rata oleh 32 juta bakteria sehingga bakteria yang ada di seluruh tubuh manusia mencapai 100 million bakteria atau 20 kali  berbanding dengan jumlah populasi manusia saat ini.

6. Jantung setiap hari menghabiskan tenaga yang besarnya cukup untuk mengangkat beban seberat hampir 1 tan ke ketinggian 13 meter. Maka sebagai contoh, jantung manusia yang telah berumur 50 tahun telah melakukan kerja yang sama dengan mengangkat beban 18,000 tan ke ketinggian 230 km atau boleh dikatakan berat itu sendiri beberapa kali lebih berat berbanding muatan terberat yang pernah ditempatkan di orbit bumi, Subhanallah.


7. Pada saat anda berbaring tubuh anda menuntut agar anda menghirup udara sekitar 8 quart (1 quart = 0.9463 Liter) tiap minit. Jika anda bangun dari tidur = 16 quart, berjalan 24 quart, berlari 50 quart. Bayangkan berapa liter banyaknya oksigen yang telah kita hirup setiap hari, bagaimana jika seluruh penduduk dunia? Bagaimana jika dijual? Subhanallah.

8. Pada saat ini juga di otak anda pada setiap ketika, kira-kira 100,000 reaksi kimia yang berlainan berlaku.

9. Impuls saraf dari saraf ke saraf di dalam otak berkelajuan sehingga 400km/jam.


"Erti hidup pada memberi"


Salam Jumaat yang penuh barakah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan