Selasa, 3 Jun 2014

TIPS KAYA BERJAYA

Teks : Zuriati binti Zubir
Foto : Carian Google

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wmt.

            Perkongsian hari ini ringkas sahaja, tetapi amat padat. Tips yang saya paparkan ini adalah perkongsian Ustaz Zahazan Mohamed seorang penceramah dan ilmuan agama yang sarat ilmu dan petah bicaranya dengan Haji Ali Hassan Mohd Hassan (Pengarah Urusan Al-Ikhsan Sport).

Ustaz Zahazan Mohamed dalam satu kesempatan telah bertemu empat mata, berbicara dan bersoal jawab dengan Pengarah Urusan Al-Ikhsan Sport, Haji Ali Hassan berkenaan dengan ilmu perniagaan dan bagaimana Al-Ikhsan Sport mencapai kejayaan dalam perniagaan sektor barangan sukan.


Berikut tips yang diberikan oleh Haji Ali Hassan :-

1.  MASA adalah faktor utama dalam usaha mencapai matlamat. Anda perlu menjadualkan masa anda atau anda tidak akan  mencapai apa-apa.

2. PERCAYA kepada ALLAH SWT. Keajaiban malah perkara-perkara yang mustahil akan berlaku kepada diri anda !  

3.  Berfikiran BESAR.  Anda perlu berasa YAKIN DIRI sentiasa.

4.  Orang yang hanya 'meniru' atau copy orang lain tidak akan menjadi pemimpin.

5. Pesanan kepada ketua/ Boss/ Majikan - Jika NIAT kita berbisnes kerana ingin menegakkan agama ALLAH SWT, ALLAH SWT pasti akan menghantar orang (pekerja) yang paling berkelayakkan untuk sama-sama mengusahakan niat tersebut, seterusnya menjadikan kita orang yang berjaya di dunia dan akhirat.  

6.  IKHLAS kepada ALLAH SWT, ALLAH SWT akan berganda-ganda ikhlas kepada kita.

7.  We are nothing ! ALLAH SWT is everything.

8.  Kalau kita rajin bersedekah, ALLAH SWT akan banyakkan lagi rezeki kita kerana kita merupakan laluan untuk rezeki tersebut diluaskan kepada hambaNya yang lain.

9.  HORMATI ibu dan bapa, ALLAH SWT pasti akan memurahkan rezeki kita.






'Utamakan saat ini kerana kita mampu melakukan apa jua hal dalam saat ini. Bukan saat lepas atau saat akan datang. Saat lepas hanyalah ilusi, saat akan datang adalah fantasi...saat ini adalah realiti.'


"Erti hidup pada memberi".

Salam penuh kasih sayang.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan